Hjälpcenter

7187671c-7855-4b7b-b0b4-ce118e4ff123
teamet
Screenshot 2023-10-04 at 15.10.46

Ann S Pihlgren, Didaktik

Fil dr, författare och forskningsledare inom förskolepedagogik. Ann har lång erfarenhet som skolutvecklare, lärare, rektor, förvaltningschef, kvalitetsutvecklare, lärarutbildare, skolpolitiker och studierektor och agerar ofta rådgivare till Skolverket.

Ove3

Ove Joanson, Ordförande

Ett halvt sekels erfarenhet som journalist och mediechef. Ove har grundat organisationen Utgivarna, varit Europachef i Schibsted och VD i Sveriges Radio.

Ulrika Giers, Digital innovation

Affärsutvecklare med yrkeserfarenhet från mjukvaru-, diagnostik-, läkemedels-, och energiindustrin. Bl a som VD i läkemedelsbolaget Kontigo Care. Ulrika har tidigare haft ledande positioner i Tieto, Cambio Group och Roche.

Emil2

Emil Apelgren, CTO

Har en magisterexamen i informationsteknik från Lunds universitet och Zhejiang University. Emil är fullstack-utvecklare och grundare av multiplattformsutvecklaren Crossplatform.

Artyom Tsinko, Systemarkitekt

Erfaren mjukvaruutvecklare och systemarkitekt med särskild passion för komplexa system.

Kate

Kateryna Ovechenko, Utvecklingsstrateg

Kate har gedigen erfarenhet av komplexa IT-projekt och har väglett startups på plats i Storbritannien, Norge, Island och Ukraina.

Olena Brovenko, Teamleader

Olena har en master i tillämpad matematik och har arbetat med IT och digital kommunikation i flera internationella företag.

Olha Kucherenko, Testingenjör

Passionerad testingenjör med lång erfarenhet av web, desktop och mobilapplikationer.

Oleksandr Kazmirchuk, Senior apputvecklare

Master i cybersäkerhet, och 10 års erfarenhet som fullstack-utvecklare.

Slava

Vyacheslav Kravchyna, Senior apputvecklare

Slava har, baserad i Kiev, New York och Warsawa, varit involverad i ett stort antal utvecklingsprojekt.

Svitlana Kudas, Produktdesigner

Över 7 års erfarenhet av att skapa engagerande och användarcentrerad UX- och UI-design för innovativa digitala produkter.

Viveka

Viveka Pourshahidi, COO

12 års erfarenhet av pedagogiska digitala produkter för barn. Viveka har tidigare arbetat med hållbart ansvarstagande i organisationer och som varumärkeschef för TV4-Gruppen.

Kaveh Pourshahidi, CEO

Kaveh har grundat och drivit flera företag i den kreativa sektorn och är mångfaldigt internationellt prisbelönt producent och Creative Director.

Om oss

Tiny Minds Lab är grundat av eldsjälar med tidigare erfarenhet från pedagogiska appar för barn. Idén föddes med målet att inspirera och stötta barnen men också ur insikten att man inte kan förbättra barnens villkor utan att först lösa förskolans utmaningar. Vårt tvärfunktionella team består av erfarna och nyfikna människor som jobbat många år inom pedagogik, media och informationsteknologi.

Nr 9

Viveka Pourshahidi

"Barns rätt till en likvärdig utbildning är det enskilt viktigaste hållbarhetsmålet eftersom det har så stor impact på alla de andra globala målen. Jag kan inte tänka mig att jobba med något mer tillfredsställande."

Kaveh Pourshahidi

“Samhället ställer otroliga krav på förskolan, den ska förbereda barnen för en framtid i ständig förändring. Lösningen stavas transformation. Det känns fantastiskt roligt att hjälpa förskolor att lyckas med den resan.”

grundarna

Tinky - ett viktigt arbetsredskap för förskolans pedagoger

Tinky är ett digitalt pedagogverktyg som på flera sätt hjälper förskolornas personal att uppnå läroplansmålen samtidigt som arbetsbelastningen minskar. Rätt använd kan den digitala tekniken vara avgörande för att klara högt ställda krav i Skollagen (2010:800) och läroplanen (Lpfö 18).

Med hjälp av Tinky blir det enklare att planera, genomföra och utvärdera undervisningen på ett systematiskt sätt. I läroplanen ställs tydliga krav på uppföljning av barnens utveckling och lärande och Tinky har därför en automatisk och pålitlig uppföljning på både individ- och gruppnivå. De integrerade planerings- och uppföljningsfunktionerna är också ett tidseffektivt sätt för huvudmän att följa insatser och lärande. 

För att kunna erbjuda bästa möjliga verktyg har Tinky tagits fram i samarbete med auktoriteter i förskolepedagogik. Forskaren och författaren fil dr Ann S Pihlgren är en del av vårt företag. Hon är flitigt anlitad av såväl Skolverket som många kommuner för att informera om hur bra undervisning för våra yngsta ska gå till.

Lärlooparna – verktygets nyckelfunktion

De så kallade lärlooparna är en av nyckelfunktionerna. De är i hög grad uppbyggda kring böcker och högläsning. Tydliga handledningar guidar pedagogen i hur de kan arbeta med boken i språkutvecklande syfte i enlighet med läroplanens mål. Läsningen sker i flera steg och varvas med gruppaktiviteter (utforskande, lekar, experiment) och fördjupningar (individuell repetition vid behov). Det pedagogiska syftet avgör huruvida högläsningen sker med fysisk bok eller med projektion på storskärm. Vill man till exempel zooma i bilder eller integrera rörelse i högläsningen kan den digitala bilden vara lämplig. Är gruppen mindre, och framförallt yngre, kan den fysiska boken vara att föredra. Aktiviteterna har digitala inslag i de fall de enligt beprövad erfarenhet och på vetenskaplig grund stimulerar kreativitet och lärande. Det kan handla om att arbeta med källkritik med hjälp av green screen, skapa och undersöka processer med hjälp av digitala kameror etc. Det kan också handla om att bygga vidare på bokupplevelsen i en aktivitet där barnen i bokens anda repeterar eller fördjupar sig i vissa moment som lägesord, mönsterigenkänning eller berättarstrukturer.  

I lärlooparna finns det också möjlighet för pedagogerna att komponera sitt eget material. Strukturen i Tinky skräddarsyr sedan ett lättanvänt läromedelsbibliotek, analogt och digitalt, samtidigt som det kollegiala lärandet uppmuntras.

Efter en tids politisk debatt präglad av en stark aversion mot skärmar, har vi nu fått en ny version av läroplanen för förskolan. I den har kravet på digitala lärverktyg tagits bort. Samtidigt kvarstår kravet på att barn ska ges förutsättningar att utveckla en förståelse för den teknikutveckling de möter i vardagen. Rektorer och förskollärare ges också ett förtydligat ansvar att välja arbetssätt och lärverktyg som vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. 

Därför vill vi på Tinky understryka följande: 

  • Tinkys pedagogiska verktyg används av vuxna pedagoger. Som pedagogverktyg leder det till noll skärmtid för barnen. Som läromedel, till ett begränsat och medvetet skärmanvändande när det är pedagogiskt motiverat.
  • I lärlooparna väljer pedagogerna själva när barnen ska använda analogt eller digitalt material. Därmed elimineras risken för slentrianmässigt användande av skärmar.

 

Vi menar att det är viktigt att både pedagoger och barn får tillgång till fördelarna i den pågående digitala transformationen. Här finns viktiga verktyg som förbättrar likvärdigheten och som stöttar barn med särskilda behov.  Förskolebarnen har rätt att erbjudas den kunskap och den distans som de kommer att behöva i ett samhälle som tveklöst – på gott och ont – kommer att vara ännu mer präglat av digitalisering än dagens.