Louise Mortens, årets pedagog 2019 på Lidingö, läser regelbundet med barnen.
Här är hennes bästa tips på hur man får till en bra högläsningsstund.
Inför: Läs noga igenom boken själv, var finns de dramatiska höjdpunkterna? Hur kan jag anpassa min röst, mitt tonläge och kroppsspråk för att förstärka det som sägs men även skapa spänning och dramatik. Vilka frågor vill jag ställa barnen? Vilka frågor tror jag att barnen vill ställa?
Under tiden: Läs på en plats som barnen är förtrogna med, en plats där ni får vara ostörda. Högläsning är ett tillfälle där barnen reflekterar och ställer frågor till sig själva och omvärlden. Det är inte en återhämtningsstund och därmed behöver barnen en annan stund på dagen för återhämtning. Säkerställ att varje barn kan ta till sig boken genom att läsa boken många gånger med dem, använd bildstöd. Det är i själva samtalet som språkutvecklingen sker.
Ha roligt med barnen, erbjud de en mångfald av böcker och genrer så barnen hittar sina favoriter. I böcker kan barnen finna tröst, lära känna sig själva och ”den andre” nya lekar föds och fantasin flödar.